Příčiny a léčba průjmu

Přidáno: 28.01.2021

Průjem můžeme dělit podle délky trvání na:

• akutní průjem, který trvá maximálně dva týdny a tělo se díky němu zbavuje škodlivých látek - nejčastěji infekce, a
  • chronický průjem (dlouhodobý průjem), který trvá déle než dva týdny a značí přítomnost dalšího onemocnění. Po jeho příčinách je zapotřebí pátrat.

Příznaky

Mezi hlavní příznaky průjmu patří škrundání, křeče v břiše a častá řídká stolice. Při vážnějších obtížích se může objevit horečka vyšší než 38°C, silné křeče, závratě a pocity na omdlení, případně stolice obsahuje krev. Pokud se objeví taková situace je zapotřebí kontaktovat lékaře. Obzvlášť nebezpečný může být u dětí, u kterých může dojít až k dehydrataci.

Příčiny průjmu

Průjem po jídle může znamenat potravinovou intoleranci, například laktózu či lepek. Může to být ovšem známkou i vážnější nemoci, například rakoviny nebo Crohnovy choroby či onemocnění slinivky. Často může být vyvolán nadměrným množstvím stresu.

Zbarvení průjmu

• červený průjem značí přítomnost krve a je tedy důvodem k návštěvě lékaře. Důvodem může být kromě hemeroidů poškození sliznice střeva, případně rakovinu tlustého střeva;
  • černý průjem může být důsledkem prasklého žaludečního vředu, kdy je nutná návštěva lékaře, je zapotřebí ovšem pamatovat na zbarvení stolice z důvodu konzumace červené řepy, živočišného uhlí nebo doplňků stravy bohatých na železo;
  • zelený průjem se může objevit zejména u kojenců a značí, že potrava prošla střevem rychleji, než měla, současně se může vyskytnout v případě, kdy pozřeme velké množství špenátu. Zelený průjem může dále znamenat onemocnění trávicího traktu, konkrétně Crohnovu nemoc, celiakii, rakovinu nebo syndrom dráždivého tračníku;
  • žlutý průjem obvykle ukazuje přítomnost parazita ve střevě, zejména při cestování, zároveň se může jednat o onemocnění jater. Případně dotyčný pozřel příliš potravin nebo potravinových doplňků této barvy.

Průjem u dětí

Nebezpečí hrozí zejména dětem a kojencům, kteří jsou v těžších případech průjmů ohroženi dehydratací. V takovém případě vyhledejte lékaře. Kojencům ani dětem by neměly být podávány léky proti průjmu. Starším dětem dejte k jídlu banán, jablečnou šťávu, rýži, případně další potraviny, které by měly průjem zastavit.

Průjem u dětí

Navštivte lékaře, pokud:

• se objeví průjem u miminek mladších 6 měsíců a přetrvává,
  • dítě vykazuje příznaky dehydratace,
  • dítě trpí zvýšenou teplotou nebo horečkou déle než 24 až 48 hodin,
  • kojenec či dítě má ve stolici příměs krve nebo má průjem tmavou barvu,
  • průjem dítěte trvá déle než týden,
  • dítě nechce pít ani jíst.

Průjem v těhotenství

Většina žen se potýká v těhotenství spíše se zácpou, ale není výjimkou, že se objeví opačný problém. Průjem může být na začátku těhotenství spojován přímo s početím, kdy se jedná o náhlou tělesnou změnu. Naopak ke konci těhotenství značí blížící se porod. Pokud se průjem objeví během těhotenství, většinou se jedná o virovou infekci a podle toho je pak lékařem stanovená i jeho léčba.

Průjem ze stresu

Uvádí se, že až za 80 % nemocí může lidská psychika.  Když se člověk ocitne ve stresové situace, může se u něj dostavit průjem. Pokud jsme ve stresu, pociťujeme úzkost a nervozitu. Čeká nás například projev na veřejnosti, zkoušky nebo pohovor, potýkáme se s problémy v zaměstnání nebo rodině. V lidském těle se začne tvořit adrenalin a další hormony, které urychlí fungování nervového systému a práce některých svalů se tím příliš zrychlí. Důsledkem je, že se i činnost střev zrychlí a objeví se průjem. Pokud se se stresovým průjmem často potýkáte, vyzkoušejte meditaci nebo například jógu, která má dobrou pověst při snižování výskytu průjmu.

Léčba

Pokud člověka potrápí průjem, organismus se během něj zbaví toxických látek a do dvou dnů sám odezní. Není tedy zapotřebí nastolit speciální léčbu, důležité je zachovat dostatečný pitný režim, aby nedošlo k dehydrataci. Současně je dobré vyhnout se potravinám, které by průjem podpořily (např. tučná jídla, mléčné výrobky, sladkosti, apod.), a naopak se zaměřit na ty, které působí na celý proces trávení od žaludku po tlusté střevo.

Všechny tyto potravina se běžné nacházejí v každé domácnosti, není tedy zapotřebí kvůli nim dělat speciální nákup. Jedná se o jablko, banán, vařenou mrkev, brambory, lněné semínko, poctivý vývar, rýži nebo piškoty.

Průjem

Mimo uvedené potraviny lze užít některé z léků proti průjmu, například černé uhlí, smecta, endiaron apod.

Pokud se průjem objevil v souvislosti s užíváním antibiotik, je doporučeno užívat probiotika, která výrazně pomohou vyrovnat hladinu užitečných bakterií ve střevech.

Seznam volně dostupných prostředků.

Autor: Ver